Van streamingdiensten tot maaltijdboxen en van panty’s tot je OV-chipkaart: tegenwoordig is er voor alles wel een abonnement. En die abonnementen moeten allemaal worden stopgezet wanneer er iemand overlijdt. Hoe meer het er zijn, hoe meer werk dus. Hoe moeilijk is het om je weg te vinden in het ‘abonnementen-bos’ na een overlijden?
Het aantal abonnementen dat we hebben is toegenomen. In 2018 hadden we er 11 per huishouden, vorig jaar waren dat er 14. Het draagt bij aan de ‘achtbaan van dingen die je moet regelen’ wanneer een naaste overlijdt.
Stopzetbedrijf
Om mensen stress te ontnemen, bestaat er een bedrijf: Closure, dat kan worden ingeschakeld om alle accounts, abonnementen en contracten van een overledene stop te zetten. Closure bestaat inmiddels al bijna vijf jaar. “Het is allemaal begonnen met een vriendin van mij”, vertelt medeoprichter Graciëlla van Vliet. “Ze kreeg via Facebook een berichtje om haar oma te feliciteren, maar die was al overleden. Dat is toch heel pijnlijk.”
Samenwerkingen
Het bedrijf doet alle stopzettingen gratis. Om dat soepeler te laten verlopen zijn er samenwerkingen met bedrijven zoals Unicef, OV-chipkaart en T-Mobile. Maar nabestaanden worden ook geholpen met alle andere accounts, contracten en abonnementen.
Closure doet dit dus om hen extra verdriet en stress te besparen. “Het kost veel tijd en energie”, zegt van Vliet. Alles stopzetten is daarnaast niet altijd even makkelijk. “Nabestaanden hebben niet altijd alle wachtwoorden. Dat maakt het lastiger, met rondzwervende accounts als gevolg.